Powrót do BlogowiSKO Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Miliczu
„Śladami Ojca Świętego Jana Pawła II”

Warszawa 17.10.2016

Podążając „Śladami Ojca Świętego Jana Pawła II” odbyliśmy w dniach 8 – 9 października autokarową wycieczkę do Krakowa – Kalwarii Zebrzydowskiej - Wadowic. W ten sposób pragnęliśmy uczcić 38 - mą rocznicę wyboru Karola Wojtyły na papieża w 1978 roku. O godzinie 5.30, autokarem wyruszyliśmy na pielgrzymi szlak sprzed budynku kościoła, razem z rodzicami i nauczycielami: panią Anetą Florkowską –Sip i s. M. Zuzanną Śleszyńską.

Pierwszym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Muzeum Podziemia Rynku Krakowa. Miejsce to znajduje się na głębokości kilku metrów po ziemią. Wykorzystano tam nowoczesne techniki multimedialne - do prezentacji budynków mające stworzyć w muzeum atmosferę pozwalającą wczuć się w Kraków sprzed siedmiuset lat. Zwiedzając muzeum wędrowaliśmy pod ziemią wokół Sukiennic szklanymi pochylniami i kładkami. Podziemna ekspozycja nie tylko prezentuje bogatą historię Krakowa, ale też związki, jakie łączyły to miasto z najważniejszymi w średniowiecznej Europie ośrodkami handlu i kultury. W podziemiach znajduje się stała ekspozycja zatytułowana„Śladem europejskiej tożsamości Krakowa – szlak turystyczny po podziemiach Rynku Głównego”. Jest to jedno z najbardziej nowoczesnych muzeów w Polsce.

Po zwiedzaniu i udanych zakupach, udaliśmy się na obiad i ruszyliśmy w dalszą drogę prowadzącą nas przez piękny Krakowski Rynek na ul Franciszkańską 3, gdzie zatrzymaliśmy się przy oknie Papieskim, z którego do młodych przemawiał wielokrotnie św. Jan Paweł II podczas swoich pielgrzymek do Polski, a także papież Benedykt XVI i papież Franciszek. Następnym punktem na naszym szlaku był Wawel, Grób Lecha i Marii Kaczyńskich w Krypcie na Wawelu, a także dziedziniec.

Kolejnym punktem w naszym programie była wspólna Eucharystia i zwiedzanie Sanktuarium Miłosierdzia Bożego a także Centrum Jana Pawła II „ Nie lękajcie się”. Tam zwiedziliśmy: wierzę widokową, z której widać piękną panoramę Krakowa, kaplice znajdujące się w podziemiach Sanktuariów. W kaplicy Kapłańskiej znajduje się płytę z grobu Jana Pawła II, relikwiarz z krwią w kształcie księgi w szklanej ampułce, którą każdy mógł ucałować, oraz papieski krzyż pastoralny. Nie zabrakło też w tak szczególnym miejscu ulubionej pieśni naszego papieża „Barki”, którą razem zaśpiewaliśmy. Piękne mozaiki autorstwa o. Marko Rupnika przykuwały naszą uwagę, a także  bezcenna relikwia jaką jest naznaczona krwią sutanna, św. Jana Pawła II z pamiętnego dnia zamachu na Jego  życie -  13 maja 1981 roku. Ostatnim ważnym momentem wycieczki było dotarcie na nocleg do Kalwarii Zebrzydowskiej.

Drugi dzień naszego pielgrzymowania rozpoczęliśmy zwiedzaniem Bazyliki Matki Bożej Anielskiej, z cudownym obrazem Matki Bożej Kalwaryjskiej, miejsca w którym kształtowała się  i dojrzewała wiara naszego papieża polaka. Wielką niespodzianką było dla nas wejście za klauzurę zakonną i zwiedzanie apartamentów papieskich, w których przebywał św. Jan Paweł II podczas pielgrzymek do Kalwarii. Około godziny 9.30  wyruszyliśmy do rodzinnego miasta Ojca Świętego Jana Pawła II – Wadowic. Tam uczestniczyliśmy w niedzielnej Eucharystii i zwiedziliśmy Kościół Ofiarowania NMP, gdzie znajduje się Chrzcielnica, w której ochrzczony był Ojciec Święty, a także Muzeum - Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II. Ta nowoczesna, multimedialna wystawa narracyjna, nie tylko pozwoliła poznać lub odkryć na nowo życie, działalność i nauczanie Człowieka, który zmienił oblicze współczesnego świata, ale też zabrała zwiedzających w podróż w czasie, dotykając najnowszej historii Polski. Wizyta w tym muzeum zrobiła na wszystkich olbrzymie wrażenie. Przechodząc przez kolejne fragmenty ekspozycji przypominające etapy życia i działalności Papieża Polaka, można poznaćWadowice z początku XX w., zwiedzić mieszkanie, w którym urodził się i mieszkał Karol Wojtyła do 18-ego roku życia, obejrzeć ekspozycje poświęcone jego życiu i działalności jako kapłana, biskupa, papieża, przyjaciela młodzieży, podróżnika, narciarza. Zobaczyliśmy też multimedialną przebieralnię, która pozwoliła choć na chwilę przenieśćsię w czasie do lat dwudziestych i trzydziestych - XX wieku. Mogliśmy więc wirtualnie założyć na siebie mundurek gimnazjalisty i strój pensjonarki, karmelitański habit, ubiór kobiety, mundur oficera Wojska Polskiego, w którego szeregach służył ojciec Karola Wojtyły lub galowy strój członka Towarzystwa Gimnastycznego Sokół. Po zwiedzaniu muzeum był czas na wizytę w kawiarni na dobry obiad i skosztowanie słynnej „papieskiej” kremówki.

Pełni wrażeń chociaż  zmęczeni, ale szczęśliwi i zadowoleni bezpiecznie wróciliśmy do swych domów.

Pozostałe wpisy z tej kategorii

Etap II międzyszkolny

18.03.2020
W tej części konkursu zaprosiliśmy uczniów ze szkół z naszej gminy, którzy również biorą udział w kolejnej edycji konkursu„ Oszczędzanie w SKO procentuje w Banku Spółdzielczym”.
Więcej Etap II międzyszkolny

Podziękowania

18.03.2020
W przedświątecznych przygotowaniach nie zapomnieliśmy wesprzeć hospicjum w Wiśniowej. W akcji "Bądźmy razem" uczniowie zebrali kosmetyki i wykonali piękne pocztówki dla podopiecznych hospicjum.