Gimnastyka buzi i języka
Talenty mnożymy i dodajemy, a radość potęgujemy!
Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.
Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.
Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania. Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy (wad wymowy) należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.
Opieką logopedyczną w Blichowie zostały objęte dzieci pięcioletnie i sześcioletnie uczęszczające do oddziału przedszkolnego, a także uczniowie ze Szkoły Podstawowej.
We wrześniu i październiku przeprowadzono diagnozę logopedyczną, W tym badanie artykulacji, badanie motoryki narządów artykulacyjnych, badanie słuchu fonematycznego. Na zajęcia terapii logopedycznej zakwalifikowano uczniów z zaburzeniami artykulacji.
Najczęściej występujące wśród dzieci wady wymowy to: sygmatyzm, reranie, kappacyzm oraz mowa bezdźwięczna. U kilkoro dzieci zdiagnozowano dyslalię, a także opóźniony rozwój mowy.
Cele główne terapii logopedycznej dotyczą:
- stymulowania prawidłowego rozwoju mowy,
- rozwijania zasobu słownictwa,
- wzmacniania poczucia wartości,
- nawiązywania właściwych kontaktów z dziećmi.
Do celów szczegółowych terapii zaliczyć można:
- kształtowanie analizy i syntezy głoskowej,
- kształtowanie prawidłowych nawyków artykulacyjnych,
- wyrabianie prawidłowego toru oddechowego,
- usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych,
- korygowanie niewłaściwej wymowy głosek,
- wywoływanie nierealizowanych głosek,
- utrwalanie poprawnej wymowy w sylabach,
- wyrazach, wyrażeniach, zdaniach i wierszykach,
- utrwalenie poprawnej wymowy głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,
- bogacenie słownictwa biernego i czynnego.
Zajęcia prowadzone są indywidualnie i w małych grupach. Terapia logopedyczna dostosowana jest do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka. Terapeuta dba o atrakcyjność zajęć stosując różnorodne formy i metody pracy. Wykorzystuje do zabaw i ćwiczeń pomoce i środki dydaktyczne, a także korzysta z kart pracy i interaktywnych gier logopedycznych .
Serdecznie zapraszamy do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was Rodziców.
Od listopada, co miesiąc wydawana będzie broszurka dla dzieci i rodziców, która przybliży zagadnienia z zakresu terapii logopedycznej, charakterystyki zaburzeń artykulacji i zachęci do ćwiczeń w domu.