Powrót do BlogowiSKO Szkoła Podstawowa im. Władysława Orkana Sieniawa
Wycieczka klas IV – VI w dniu 7 listopada 2016 r.

Warszawa 17.11.2016

Poranek 7 listopada powitał nas w białej szacie. W miarę jak oddalaliśmy się z Sieniawy coraz mniejsze strugi topniejącego na dachu śniegu zalewały okna autokaru. W połowie drogi byliśmy niemal pewni, że pogoda będzie nam sprzyjała.

Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Jaskini Nietoperzowej na terenie Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie, położonego na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej.

Nazwa jaskini pochodzi od znalezionych w niej bogatych szczątków kopalnych i współcześnie żyjących gatunków nietoperzy. Jaskinia Nietoperzowa usytuowana w grupie skał górnej części Doliny Będkowskiej, położona 447 m nad poziomem morza, o długości 306 m, jest jedną z największych jaskiń Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Na uwagę zasługuje wodospad naciekowy w początkowej części jaskini, oraz liczne kotły wirowe na stropie w głębszych jej częściach. Pisana historia jaskini sięga pierwszej połowy XIX wieku. Już w 1841 roku A. Grafowski po jej zwiedzaniu wspomina o wcześniejszym wybieraniu namuliska używanego jako nawóz. Przemysłową eksploatację prowadził z ramienia Górnośląskiego Urzędu Górniczego O. Grube w latach 1872–1879, co w znacznym stopniu zniszczyło pierwotne osady jaskini. Przypadkiem natrafił on na 4000 kłów niedźwiedzi jaskiniowych. Jaskinia Nietoperzowa znana jest przede wszystkim jako stanowisko górnopaleolityczne datowane na 38 000 lat temu, będące obozowiskiem łowców niedźwiedzia jaskiniowego.

Jaskinia trzy razy stanowiła scenografię filmów fabularnych. Po raz pierwszy w 1995 r. kręcono Legendę o św. Mikołaju. 5 listopada 1997 roku Jerzy Hoffman nakręcił w jaskini scenę do filmu Ogniem i mieczem. Natomiast w maju 2010 r. telewizja kanadyjska nakręciła tam sceny odcinka o Smoku Wawelskim do serialu „Bestie legend” .

Kolejnym celem naszej podróży była fabryka bombek w miejscowości Bębło niedaleko Krakowa. Tam poznaliśmy cały proces produkcji bombek, zobaczyliśmy różne pomieszczenia, w których np. suszy się bombki lub srebrzy je tlenkiem srebra. Największą atrakcją były dla nas zajęcia, podczas których każdy mógł samodzielnie pomalować  własną bombkę. Podczas, kiedy ozdobione przez nas bombki były suszone i pakowane do pudełek, rzuciliśmy się w wir zakupów w fabrycznym sklepie. Bogactwo i różnorodność choinkowych ozdób przyprawiała nas o przysłowiowy zawrót głowy. Wybór był bardzo trudny a pieniążków jak zwykle za mało. Ale każde dziecko wyszło z fabryki z szerokim uśmiechem i z własnoręcznie wykonaną bombką. W dalszej drodze musieliśmy uważać, żeby naszym ozdobom nic się nie przytrafiło..

Ostatnim etapem wycieczki był Kraków. Zwiedzanie rozpoczęło się od spaceru po Placu Matejki obok Barbakanu, poprzez Bramę Floriańską na rynek. Podziwialiśmy architekturę bogato zdobionych kamieniczek oraz niesamowitą atmosferę tętniącego życiem miasta pełnego zabytków i wszędobylskich gołębi.

Spacerując między Sukiennicami a kościołem Mariackim, można nie zdawać sobie sprawy, że pod ziemią, na głębokości kilku metrów, kryje się prawdziwy skarbiec wiedzy o przeszłości Krakowa. Aby go odkryć, wystarczy zejść do Rynku Podziemnego, gdzie powstało jedno z najnowocześniejszych interaktywnych muzeów.

Pod płytą Rynku powstał więc unikatowy na skalę europejską rezerwat archeologiczny o powierzchni blisko 4000 m2, który daje możliwość podziwiania odnalezionych skarbów i poznania burzliwych dziejów średniowiecznego Krakowa.

Podziemna ekspozycja prezentuje nie tylko bogatą historię Krakowa, ale też związki, jakie łączyły to miasto z najważniejszymi w średniowiecznej Europie ośrodkami handlu i kultury. Liczne eksponaty przybliżają życie codzienne w Krakowie sprzed kilku wieków. Na wystawie można zobaczyć m.in. średniowieczne narzędzia, zabytkowe monety, używane ponad 600 lat temu przybory higieniczne, gliniane figurki, ozdoby, kostki do gry, a także groty tatarskich strzał, czy pochodzące ze Wschodu paciorki i medaliony. Zwiedzając szlak turystyczny w Rynku Podziemnym, można poznać też historię Krakowa z czasów przed lokacją miasta. Najstarsze dzieje tego miejsca przybliżają prezentowane na ekspozycji rekonstrukcje XI-wiecznych pochówków. Oryginalne fundamenty chat z przełomu XII i XIII wieku oraz rekonstrukcje warsztatów złotnika i kowala obrazują zaś wygląd osady przedlokacyjnej, zniszczonej w czasie najazdu mongolskiego w 1241 roku.

Odwiedzając wystawę Śladem europejskiej tożsamości Krakowa, można poczuć atmosferę panującą na średniowiecznym rynku. W trakcie zwiedzania towarzyszą nam bowiem m.in. odgłosy gwaru transakcji handlowych. Wystawę wzbogacają ponadto ciekawe makiety oraz multimedia w postaci ekranów dotykowych, hologramów, projekcji i filmów dokumentalnych wyświetlanych w specjalnie do tego celu zaaranżowanych pomieszczeniach piwnic pod Sukiennicami. Z myślą o najmłodszych powstał mechaniczny teatrzyk Legenda o dawnym Krakowie.

Po tak licznych atrakcjach nadszedł czas na posiłek i chwilę przerwy w Macdonaldzie. Następnie ruszyliśmy w kierunku autokaru. Dzień ten był dla nas bardzo intensywny i pełen wrażeń. Zmęczeni, ale zadowoleni udaliśmy się w drogę powrotną.

W imieniu uczestników wycieczki – Irena Niżnik

Pozostałe wpisy z tej kategorii

Mikołajki

11.12.2015
Do nas przybył Mikołaj, a wkrótce my będziemy Mikołajem.
Więcej Mikołajki

MOJA ULUBIONA LICZBA

19.04.2024
Matematyczny konkurs plastyczny: Adresaci konkursu - uczniowie SOSW Miłakowo Czas trwania - 26.02.24 - 07.03.24 Wyniki zostaną ogłoszone w DNIU MATEMATYKI - 12.03.24r
Więcej MOJA ULUBIONA LICZBA

Owady z rolek.

18.04.2024
Lata osa koło nosa, na nos patrzy się z ukosa. a my z rolek osę i inne owady zrobimy, bo się ich nie boimy.
Więcej Owady z rolek.

Złoto za złoto Mamy I miejsce

17.04.2024
W Szkole Podstawowej nr 2 im. św. Stanisława Kostki w Trzebosi zakończył się Szkolny Konkurs SKO "Grosz do grosza". Niezmiernie miło nam jest poinformować, że najwięcej monet zgromadziła klasa VI. W przeliczeniu na jednego ucznia SKO-wicze zebrali 266 monet.