Misja Przyr(g)oda na Świętokrzyskim Szlaku.
To była naprawdę fajna przygoda – taką opinię wyrażają uczestnicy projektu edukacyjnego Misja Przyroda – Zielone Szkoły w Parkach Narodowych, czyli uczniowie klas IV - VI z Samorządowej Szkoły im. Jana Pawła II i Samorządowej Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Lubczy, którzy w dniach od 20 - 24 kwietnia 2015r. mieli okazję nieodpłatnie uczestniczyć w terenowych zajęciach w Świętokrzyskim Parku Narodowym dzięki dofinansowaniu pochodzącego z Islandii, Lichtensteinu i Norwegii w ramach fun
„Misja Przyroda” to cykl zajęć przyrodniczych, którego celem jest budowanie wśród uczniów pochodzących z terenów wiejskich świadomości i poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze własnego regionu i kraju.
Dnia 20 kwietnia, z dobrym humorem, bagażem wrażeń oraz sprzętu do obserwacji, uczniowie wyruszyli na pięciodniową przygodę z przyrodą. Wszyscy wcielili się w rolę reporterów gazety Misja Przyr(g)oda. W ramach zajęć wcielili się w rolę odkrywców i badaczy, poznając przy tym walory przyrodnicze Świętokrzyskiego Parku Narodowego i jego najbliższej okolicy. Dzięki atrakcyjnej formule programu łączącej naukę, gry i zajęcia terenowe, uczniowie szybciej i chętniej przyswajali wiedzę przyrodniczą, korzystając z doświadczenia i wiedzy pracowników parku oraz jego zasobów. uczestniczyli w zajęciach terenowych i doświadczeniach przyrodniczych, które składały się z 5 modułów
Moduł 1. Od przygody do przyrody: gry i zabawy ukierunkowane na poznanie miejsca za pomocą zmysłów. Orientacja w terenie, praca z mapą Bodzentyna – poszukiwanie skarbów na terenie Ogrodu dendrologicznego„Podzamcze bodzentyńskie”.
Moduł 2. Rodzaje ekosystemów (biocenoza i biotop): wędrówka szlakiem niebieskim na trasie od Bodzentyna do Świętej Katarzyny przez Górę Miejską (426 m n.p.m.) – zbieranie informacji o ekosystemie lasu, łąki, pola,; obserwacja i rozpoznawanie charakterystycznych roślin, wykonywanie pomiarów, rozpoznawanie roślin.
Moduł 3. Od mrówki do świerka różnorodność wielka: Bioróżnorodność parku narodowego: wędrówka szlakiem czerwonym od Kokanina do Świętej Katarzyny przez Łysicę (612 m n.p.m.) i Skałę Agaty (inna nazwa Zamczysko- 608 m n.p.m.); zbieranie informacji o gatunkach roślin i zwierząt napotkanych na trasie wędrówki, poszukiwanie śladów i tropów zwierząt.
Moduł . 4. Wycieczka krajoznawcza przedstawiająca kulturowy kontekst parku narodowego,. W ramach „dnia kulturowego” zorganizowana została wycieczka – przejście szlakiem czerwonym od miejscowości Trzcianka na Święty Krzyż; zwiedzanie kompleksowe Św. Krzyża: 1000-letni Klasztor, Adoracja Relikwiarza zawierającego cząstki Drzewa Krzyża Świętego, Muzeum Diecezjalne, Kościół oraz podziemia klasztorne, w których według opisu znajdują się doczesne Szczątki Jeremiego Wiśniowieckiego. Wejście na odbudowaną wieżę kościelną na Świętym Krzyżu. Następnym punktem zwiedzania Św. Krzyża było – Muzeum Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Galeria widokowa nad Gołoborzem im. profesora Romana Kobendzy; zejście do Nowej Słupi tzw. Droga Królewską i zwiedzania Centrum Archeologicznego w Nowej Słupi
Moduł 5. Przyroda? JESTEM ZA! Podsumowanie zajęć, wykonanie gry dydaktycznej związanej z pobytem na Misji Przyrodzie a następnie wprowadzenie do mini-projektu organizowanego w szkole po powrocie z Zielonej Szkoły.
Zajęcia przyrodnicze trwały do 24. kwietnia, urozmaicały je gry i zabawy sportowe, warsztaty plastyczne. Dużym zainteresowaniem cieszyła się zabawa w reporterów gazety „Misja Przyr(g)oda”. Każdego dania uczestnicy przyrodniczej wyprawy zamieszczali swoje relacje na specjalnie dedykowanym profilu na Facebooku. Z najciekawszych wpisów powstanie gazetka „Misja Przyroda”, którą wyda Fundacja w ramach podsumowania programu.
Po powrocie do szkoły uczniowie realizują projekt promujący bogactwo przyrodnicze własnego regionu. Efekty pracy zostaną wysłane do organizatorów „Misji Przyroda”.
Wspomnienia i przeżycia na długo pozostaną w pamięci uczestników zielonej szkoły.
Wszystko wyszło super!