Powrót do BlogowiSKO Samorządowa Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Brześciu
Las wita nas. Zajęcia przyrodnicze w lesie sieleckim.

Warszawa 25.06.2015

W dniu 17. czerwca udaliśmy się na wycieczkę przyrodniczą do lasu w Sielcu. Pogoda była piękna, a las – uroczy, mienił się pełną gamą zielonego koloru. Naszym celem była ścieżka dydaktyczno-historyczna im. prof. Karoliny Lanckorońskiej oraz zapoznanie się z pomnikami przyrody ożywionej, które tutaj występują.

Na naszym edukacyjnym szlaku towarzyszyła nam pani leśnik – Aleksandra, która z wielką pasją i zaciekawieniem opowiadała o skarbach przyrodniczych występujących w lesie. Na wstępie zgodnie omówiliśmy zasady zachowania się w lesie i poszliśmy oglądać ścieżkę, którą utworzyło Nadleśnictwo Jędrzejów w 2006 roku jako bazę do prowadzenia zajęć z edukacji leśnej. Składa się ona z 20 tablic z informacjami historycznymi i przyrodniczymi. Znajdujemy na nich informacje na temat typowych drzew dla tego lasu: buka, dębu, jodły, sosny, klonu, jaworu, modrzewia, wiązu i lipy. Wędrując ścieżką doszliśmy do drewnianej kapliczki z figurą św. Franciszka, jest to patron leśników. Obok góruje sędziwa jodła im. prof. Karoliny Lanckorońskiej, niezwykle zasłużonej postaci dla kultury polskiej.

Po przejściu ścieżki dydaktycznej wróciliśmy na polanę, gdzie wszyscy ze smakiem zjedli upieczone nad ogniskiem kiełbaski. Potem mieliśmy trochę odpoczynku, który całkowicie spożytkowaliśmy na zabawę w lesie. Czasu mieliśmy dużo, więc pod okiem pani leśnik doszliśmy do północno – zachodniego  skraju lasu, w pobliże wsi Grązów. Tam rosły buki noszące imiona Karola i Antoniego Lanckorońskich. Karol to ojciec Karoliny, był także historykiem sztuki i podróżnikiem. Ufundował m.in. sarkofag królowej Jadwigi w katedrze wawelskiej i odbył podróż dookoła świata. Antoni to jej przyrodni brat, który był właścicielem dóbr wodzisławskich do 1945 roku. W głębi sieleckiego lasu odwiedziliśmy jeszcze inne drzewa – pomniki przyrody Lanckorońskich. Trzeci buk nosi imię Samuela, starosty małogoskiego, a druga jodła jego żony Zofii. Obydwoje spoczywają w kościele św. Marcina w Wodzisławiu, który ufundowali w XVII wieku. Wiąz szypułkowy natomiast poświęcony jest Maciejowi Lanckorońskiemu, ostatniemu wojewodzie bracławskiemu, a klon pospolity jego synowi Antoniemu Józefowi - posłowi na Sejm Czteroletni. Ich marmurowe popiersia oglądać można w wodzisławskim kościele, gdzie także zostali pochowani.
Wróciliśmy na naszą polanę, gdzie podczas zajęć z paletą barw wykonaliśmy piękne obrazki przyrodnicze malowane naturą. Nazbieraliśmy również roślinek, którymi będziemy zajmować się w szkole. Czas szybko mijał i niestety musieliśmy wracać.

To był udany dzień!

Pozostałe wpisy z tej kategorii

Mikołajki

11.12.2015
Do nas przybył Mikołaj, a wkrótce my będziemy Mikołajem.
Więcej Mikołajki

Dzień Ziemi

22.04.2024
Tegoroczne obchody Dnia Ziemi odbyły się pod hasłem "Planeta kontra tworzywa sztuczne".