Powrót do BlogowiSKO Samorządowa Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Brześciu
Kraków i Wawel. Zacznij przygodę z historią.

Warszawa 11.02.2015

11. lutego 2015 r. pojechaliśmy pociągiem na wycieczkę do Krakowa. Godzinna podróż minęła bardzo szybko, po drodze przemknęło obok nas z dużą prędkością Pendolino i tak oto dotarliśmy do nowoczesnego Dworca Głównego. Stamtąd spacerkiem ruszyliśmy na zwiedzanie Krakowa.

Najpierw widzieliśmy Barbakan, planty i przeszliśmy Bramą Floriańską na Rynek Główny. Słyszeliśmy hejnał grany z wieży Kościoła Mariackiego. Pod pomnikiem Adama Mickiewicza zrobiliśmy sobie wspólną fotografię i kupiliśmy pamiątki w Sukiennicach. Traktem królewskim przeszliśmy na Wawelskie Wzgórze, na którym wznosił się Zamek Królewski. Pani przewodnik oprowadzała nas  po ekspozycjach muzealnych przedstawiających życie codzienne i obyczaje średniowiecza. Była to autentyczna archeologiczna podróż  po XV wiecznej zabudowie Krakowa. Ta wizyta wprowadziła nas w tematykę życia codziennego na Zamku w dobie średniowiecza między innymi poprzez oglądanie przedmiotów codziennego użytku prezentowanych na wystawie Wawel Zaginiony. Dowiedzieliśmy się  o rzeźbie i architekturze średniowiecznej (romantyzm i gotyk) i także o wyrobach złotniczych zgromadzonych w Skarbcu. I właśnie w Skarbcu Koronnym i  Zbrojowni zetknęliśmy się z bogato zdobionymi, srebrnymi i pozłacanymi przedmiotami codziennego użytku, którymi dysponowali królowie i bogaci mieszkańcy dawnego Krakowa. Najwięcej emocji wzbudziła broń – szpady, szable, piki, maczugi oraz potężne działa, a także zbroja, która należała do rycerzy.

Następnie weszliśmy do Katedry na Wawelu, gdzie było dużo sarkofagów królów Polski, jeden z nich, św. Jadwigi wyglądał jakby był z białej czekolady. Były również relikwie św. Stanisława i ołtarz przy którym odbywały się: śluby, koronacje i pogrzeby królewskie. Po zwiedzaniu Katedry weszliśmy na Dzwon Zygmunta. Po drodze widzieliśmy stare pęknięte serce dzwonu. Szliśmy wysokimi starymi schodami, wreszcie doszliśmy i każdy mógł z bliska zobaczyć serce dzwonu. W trakcie schodzenia liczyliśmy schody, było ich 84. Idąc za wyznaczonym kierunkiem zwiedzania doszliśmy do grobów królewskich. Były one pod ziemią, więc znowu schody. Po drodze widzieliśmy grób Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i kilku innych sławnych Polaków, a nawet najmłodsze królewny i królewicze, którzy zmarli w młodym wieku, byli tam pochowani wraz ze swoimi rodzicami. Był także grób Józefa Piłsudskiego i prezydenta Lecha Kaczyńskiego i jego żony. Przeszliśmy później do Muzeum Katedralnego na Wawelu, którego uroczystego otwarcia i poświęcenia dokonał późniejszy papież Jan Paweł II. Wkrótce po tym wydarzeniu Kapituła Katedralna zadecydowała o nadaniu Muzeum Katedralnemu na Wawelu imienia Jana Pawła II. Ekspozycja obejmuje najstarsze i najważniejsze regalia polskie oraz przedmioty związane z kultem religijnym: wyroby rzemiosła artystycznego, tkaniny, obrazy i rzeźby pochodzące z fundacji królewskich, biskupich i szlacheckich, należące do najcenniejszych pamiątek Narodu Polskiego.

Jako, że zbliżała się pora obiadu, poszliśmy do McDonaldsa. A później jeszcze jedno spojrzenie na Rynek, Kościół Mariacki i z Dworca Głównego rozpoczęliśmy podróż powrotną do domu. Zmęczenie minęło i w pociągu dzieliliśmy się wrażeniami z wycieczki. W Sędziszowie czekali na nas stęsknieni rodzice … ostatecznie nie było nas prawie 9 godzin!

Wrażenia były ogromne, każdemu podobało się coś innego, zapewne będziemy pozytywnie wspominać aktywną edukację historyczną połączoną z edukacją przyrodniczą.

Chcemy więcej takich wycieczek!!!

Nasza wycieczka odbyła się dzięki specjalnemu programowi przygotowanemu przez Zamek Królewski na Wawelu, a skierowanemu do grup szkolnych rozpoczynających naukę historii, który jest realizowanemy z inicjatywy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Pozostałe wpisy z tej kategorii

Mikołajki

11.12.2015
Do nas przybył Mikołaj, a wkrótce my będziemy Mikołajem.
Więcej Mikołajki

Akcja "Żaba"

28.03.2024
Uczniowie naszej szkoły z ogromnym zaangażowaniem i troską rozpoczęli akcję ratowania płazów.