Lista wiadomości
Co nowy szlafrok ma do spirali konsumpcji?

Co nowy szlafrok ma do spirali konsumpcji?

WiadomościSKO Warszawa 04.04.2018

Denis Diderot, słynący z zamiłowania do ascezy, oświeceniowy filozof, postanowił pewnego dnia sprzedać swoją bibliotekę.

Denis Diderot, słynący z zamiłowania do ascezy, oświeceniowy filozof, postanowił pewnego dnia sprzedać swoją bibliotekę. Musiała ona w tamtym czasie przedstawiać wielką intelektualną wartość, gdyż zakupiła księgozbiór rosyjska caryca, Katarzyna Wielka. Diderot nagle stał się bogaty. Mógł przeznaczyć pieniądze na coś więcej niż swoje podstawowe potrzeby. Co zrobił? Otóż kupił sobie piękny, purpurowy szlafrok. Nowy szlafrok nie pasował jednak do sfatygowanych mebli, wypchanych słomą krzeseł i zniszczonej odzieży. Diderot spostrzegł brak harmonii w miejscu, w którym przebywał. Aby ją przywrócić, zaczął intensywnie kupować. Dywan z Damaszku, obrazy, kunsztownie wykonane meble, obite skórą krzesła.

Czyż nie znamy skądś tego procesu? Nowa kurtka wymaga pasujących do niej butów, szalika, a może czapki? Nowe adidasy warto zestawić z wyjątkowymi spodniami! Konsumpcyjna spirala się napędza. Zjawisko to nazwano „efektem Diderota”. Filozof uświadomiwszy sobie skutki zjawiska, ubolewał nad stratą dawnego stanu, spowodowanego przez kupno… szlafroka.

Za: marciniwuc.com

Pozostałe wpisy z tej kategorii