Powrót do BlogowiSKO Gimnazjum im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Latowiczu
"Wiem co jem - czyli jak nie być otyłym"

"Wiem co jem - czyli jak nie być otyłym"

Warszawa 18.10.2016

Spotkanie z dietetykiem z Centrum Dietetycznego "Naturhouse"

Dnia 17.X.2016r. w ZS w Latowiczu odbyło się spotkanie dla uczniów,  rodziców i nauczycieli z dietetykiem z Centrum Dietetycznego "Naturhouse" z Mińska Mazowieckiego.

Zdrowe nawyki żywieniowe uczniów

Zdrowe, racjonalne żywienie jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka i warunkiem prawidłowego rozwoju, dobrego samopoczucia oraz pełnej dyspozycji do uczenia się. Zdrowie i dobre samopoczucie uczniów wpływa na efektywność uczenia się. Oto dziesięć zasad zdrowego żywienia wypracowanych przez Radę ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia. 

 

Dziesięcioro przykazań zdrowotnych

1. Codzienna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta jest kluczem do zdrowia. Przede wszystkim strzeż się nadwagi i otyłości.

2. Podstawą prawidłowej diety jest różnorodność spożywanych produktów. Jedz 3 - 5 posiłków dziennie, w tym koniecznie śniadanie. Pamiętaj, że przerwy pomiędzy posiłkami nie powinny być dłuższe niż 4 godziny. 

3. Znaczną część Twojej codziennej diety powinny stanowić warzywa. Codziennie jedz również owoce.

4. Pełnoziarniste produkty zbożowe (np. chleb razowy czy pełnoziarnisty, grube kasze) powinny być dla Ciebie głównym źródłem energii.

5. Codziennie co najmniej dwa razy dziennie spożywaj mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry czy sery.

6. Spożywaj mniej tłuszczów zwierzęcych, więcej roślinnych, szczególnie oleju rzepakowego i margaryn miękkich. 

7. Spożywaj głównie mięso drobiowe, ryby oraz nasiona roslin strączkowych np. : grochu, fasoli czy soi, ograniczaj spożycie tłustego mięsa czerwonego.

8. W codziennej diecie ograniczaj spożycie cukru i soli.

9. Dostarczaj organizmowi wystarczającą ilość płynów (głównie wody) - minimum  2 litry dziennie.

10. Unikaj napojów energetyzujących.

Poza odpowiednią dietą warunkiem dobrego zdrowia jest codzienna aktywność fizyczna. Ruch rozwija mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, rozwija układ krążeniowo-oddechowy, podnosi sprawność i wydolność fizyczną, korzystnie wpływa na dobre samopoczucie. Do poprawy kondycji warto wykorzystywać każdą okazję dla ruchu np. : spacer z psem, sprzątanie ogrodu, chodzenie pieszo zamiast jazdy windą. Warto robić to, co sprawia nam przyjemność: dobry jest marsz, jazda na rowerze, bieg na nartach, pływanie, gry w piłkę, tenis, taniec. Należy starać się być aktywnym fizycznie30 - 60 minut codziennie.  Każda dieta, a zwłaszcza dieta stosowana u dzieci i młodzieży, powinna być dobierana indywidualnie. Potrzeby żywieniowe rosnącego dziecka zależą od wieku, płci, aktywności fizycznej, występowania i stopnia otyłości oraz ewentualnych współistniejących chorób. U młodszych dzieci z nadwagą (90-97 centyl masy ciała) nie powinno się stosować diet odchudzających, ubogoenergetycznych. Przestrzeganie zasad zawartych w piramidzie zdrowego żywienia, ograniczenie słodyczy i przekąsek oraz zwiększenie aktywności fi zycznej, wystarcza do ograniczenia przyrostu masy ciała, bez wpływu na dalszy wzrost dziecka. Mówiąc prosto: dziecko szybciej rośnie niż przybiera na wadze. U dzieci starszych, nastolatków z nadwagą lub otyłością (powyżej 90-97 centyla masy ciała), zaleca się wprowadzenie diety zbilansowanej o obniżonej kaloryczności. Ustalając jadłospis należy pamiętać, że to, co ma na talerzu nasze dziecko wpływa nie tylko na jego obecny wzrost i rozwój, ale również na późniejsze dorosłe życie. Zdrowa dieta w dzieciństwie może uchronić przed otyłością i innymi chorobami cywilizacyjnymi w wieku dorosłym. Odpowiednie żywienie ucznia jest warunkiem jego prawidłowego rozwoju fizycznego i intelektualnego. Wpływa także na wyniki osiągane w trakcie nauki. Posiłki, które uczeń spożywa w domu i w szkole, powinny zapewniać mu odpowiednią siłę do nauki i zabawy. Jednocześnie nie mogą one powodować nadmiernego pobudzenia (np. poprzez dostarczanie zbyt dużej ilości słodkich i tłustych pokarmów, co może skutkować nadwagą i otyłością).

 

Pozostałe wpisy z tej kategorii