Powrót do BlogowiSKO Szkoła Podstawowa nr 3 im. Piotra Firleja w Lubartowie z oddziałami gimnazjalnymi (Gimnazjum nr 2 im. Henryka Sienkiewicza)
Szlakiem bohaterów II wojny światowej

Warszawa 25.02.2018

W czwartek 22 lutego klasy IIa i IIb wraz z wychowawczyniami p. Jadwigą Dobosz-Chruścik i p. Małgorzatą Machnikowską wybrały się na wycieczkę do Warszawy. Tematem przewodnim wycieczki była lektura „Kamienie na Szaniec” A. Kamińskiego i jej bohaterowie, ale przy okazji uczniowie dowiedzieli się trochę więcej o życiu ludzi w ogarniętej wojną stolicy.

Trasa zwiedzania zaczęła się od wizyty w Liceum im. Stefana Batorego, do którego uczęszczali bohaterowie wydarzeń opisanych w książce Kamińskiego. Po szkole oprowadzały nas uczennice, które opowiedziały nam wiele ciekawostek o uczniach Batorego i przybliżyły szczegóły słynnej Akcji pod Arsenałem, o której przebiegu możemy przeczytać w naszej lekturze. Następnie nasi uczniowie przejechali autobusem pod gmach Ministerstwa Edukacji Narodowej mieszczący się przy alei Szucha, gdzie w czasie wojny znajdowała się siedziba Gestapo. Po drodze przewodnik opowiedział nam trochę o zamachu na Franza Kutscherę – dowódcę SS i niebezpiecznego zbrodniarza wojennego. W budynku MEN znajduje się Mauzoleum Walki i Męczeństwa, gdzie gimnazjaliści zobaczyli na własne oczy cele, w których byli więzieni, bici i przesłuchiwani Polacy w czasie hitlerowskiej okupacji. Przerażające i mroczne obrazy na pewno zostaną w pamięci uczniów na długo. Po drodze na cmentarz wojskowy na Powązkach, na którym zapaliliśmy znicze na grobach naszych dzielnych bohaterów i powstańców, zatrzymaliśmy się jeszcze przy więzieniu Pawiak. Do Muzeum Powstania Warszawskiego, które również zrobiło wrażenie na zwiedzających, gdyż jest ogromne i bardzo nowoczesne. Dowiedzieliśmy się tam wiele o polskim państwie podziemnym, polskiej Armii Krajowej i doświadczyliśmy na własnej skórze, jak to jest chować się w ciasnych kanałach. Uczniowie, którzy przeszli przez ciemne korytarze jeszcze przez długi czas nie mogli wyzbyć się tego przerażającego uczucia, kiedy w ciemnościach zgubili koleżankę lub kolegę. Po zakończeniu zwiedzania zrobiliśmy sobie krótką przerwę na obiad, po czym skierowaliśmy się do Teatru Muzycznego „Roma”, na musical „Piloci”. Na scenie uczniowie zobaczyli historię miłości, która została brutalnie przerwana przez wybuch wojny. W główne role wcielili się niesamowici – Jan Traczyk i Zofia Nowakowska. Myślę, że to wydarzenie, o którym na długo nie zapomnimy, a wiedza którą zdobyliśmy podczas tego pełnego wrażeń dnia na pewno nam się kiedyś przyda.

Pozostałe wpisy z tej kategorii

Etap II międzyszkolny

18.03.2020
W tej części konkursu zaprosiliśmy uczniów ze szkół z naszej gminy, którzy również biorą udział w kolejnej edycji konkursu„ Oszczędzanie w SKO procentuje w Banku Spółdzielczym”.
Więcej Etap II międzyszkolny

Podziękowania

18.03.2020
W przedświątecznych przygotowaniach nie zapomnieliśmy wesprzeć hospicjum w Wiśniowej. W akcji "Bądźmy razem" uczniowie zebrali kosmetyki i wykonali piękne pocztówki dla podopiecznych hospicjum.