Powrót do BlogowiSKO Gimnazjum im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Latowiczu
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Warszawa 01.04.2015

Kampania w Zespole Szkół w Latowiczu

Dnia 31 marca 2015 r. w Zespole Szkół w Latowiczu odbyła się kampania z okazji przypadającego na 2 kwietnia Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. 

W tym roku jako szkoła i Wolontariat przystąpiliśmy po raz pierwszy do akcji Polska na niebiesko, którą organizuje Fundacja JIM. Dotąd przyłączyło się i zaświeciło prawie 200(!) instytucji, szkół, przedszkoli, stowarzyszeń, fundacji, firm i miejsc spotkań. Fundację cieszy każdy pomysł na świecenie, bo każdy z nich jest wyjątkowy i sprawia, że świat dzieci autystycznych zmienia się na lepsze. To pokazało, że w całej Polsce są instytucje, które chcą im pomagać.

JiMowa komisja wybrała 100 miejsc, do których trafił JiMBox. Wybór był trudny dlatego bardzo dużą rolę odegrała kreatywność i zaangażowanie. Bardzo mile zaskoczyły miejscowości, w których zaświeciło aż kilkanaście instytucji! Niestety komisja nie mogła wyróżnić wszystkich i nagrodziła tylko te pomysły, które w szczególny sposób sprawiają, że o autyzmie i o tym jak można pomóc naszym dzieciom dowie się jak najwięcej osób. JiMową komisję wspierali także koordynatorzy Klubów Rodziców JiM podpowiadając, jakie placówki aktywnie działały dla osób z autyzmem wcześniej.
W ten sposób JiMBox trafił także do ZS w Latowiczu za pośrednictwem Wolontariatu, z czego jesteśmy bardzo dumni. Nasza szkoła i gmina widnieje też na mapie Fundacji jako instytucje popierające akcję.

W imieniu dzieci raz jeszcze dziękujemy WSZYSTKIM, którzy przyłączyli się do akcji Polska na niebiesko.
To dla nich wielki i bardzo ważny gest!

A oto informacje o autyźmie:

Autyzm wczesnodziecięcy, autyzm głęboki, zespół Kannera

To całościowe zaburzenie rozwoju, w którym istotną rolę odgrywa funkcjonowanie mózgu. Do typowych cech należą problemy z komunikacją uczuć i związkami społecznymi. Występują również kłopoty z integracją wrażeń zmysłowych. W typowych przypadkach pojawia się w pierwszych trzech latach życia. Szacunkowa częstość występowania autyzmu jest bardzo zróżnicowana w zależności od kryteriów diagnostycznych, wieku dzieci i położenia geograficznego. Na początku XXI w. częstość występowania autyzmu szacowano na 1–4%, a spektrum autystycznego na 6–12%.

Obecnie autyzm może być leczony (farmakologicznie i behawioralnie), ale nie jest wyleczalny. Wczesna diagnoza i działanie są niezbędne w celu zapewnienia jak najlepszego rozwoju dziecka. Uważa się powszechnie, że nie jest możliwe stworzenie w pełni działającego leku, bo na autyzm wpływają cechy mózgu determinowane na bardzo wczesnym etapie rozwoju.

Należy pamiętać, że przymiotnik „dziecięcy” może odnosić się nie tylko do dzieci, ale również do okresu życia, kiedy obserwuje się pierwsze objawy. Określenie to powstało dla zróżnicowania tego zaburzenia od autyzmu schizofrenicznego.


Przyczyny

Prawdopodobnie, u podłoża wszystkich zaburzeń spektrum autyzmu leżą defekty neurologiczne o szczegółowo nieznanej etiologii. Do najczęściej wymienianych, potencjalnych przyczyn ich powstawania należą:

Objawy

Zachowania wskazujące na możliwość występowania u dziecka zaburzeń ze spektrum autystycznym

Objawy autyzmu według Leo Kannera:

  • autystyczna izolacja
  • przymus stałości otoczenia
  • niezdolność do interakcji społecznych
  • stereotypowe, powtarzające się czynności
  • zaburzenia mowy (echolalia, odwracanie zaimków) lub całkowity brak mowy
  • łatwość mechanicznego zapamiętywania

Autyzm dziecięcy:

  • nie gaworzy, nie wskazuje, nie wykonuje świadomych gestów po pierwszym roku życia
  • całkowicie nie mówi w wieku 16 miesięcy
  • nie składa słów w pary w wieku 2 lat
  • nie reaguje na imię
  • traci zdolności językowe lub społeczne

Inne objawy:

  • słaby kontakt wzrokowy
  • nie potrafi się bawić zabawkami
  • nadmiernie porządkuje zabawki lub inne przedmioty
  • jest przywiązane do jednej zabawki lub przedmiotu
  • nie uśmiecha się
  • czasem wydaje się upośledzone słuchowo
  • w Zespole Aspergera ma wyostrzony jeden lub więcej ze zmysłów
  • urojenia
  • omamy                          

  /Źródło: Wikipedia/

 

 

Pozostałe wpisy z tej kategorii