Powrót do BlogowiSKO Gimnazjum im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Latowiczu
Światowy Dzień Wody - 22 marca

Światowy Dzień Wody - 22 marca

Warszawa 01.04.2015

Apel

Dnia 23 marca 2015 w Zespole Szkół w Latowiczu odbył się apel z okazji Światowego Dnia Wody przygotowany przez członków SKO, Wolontariat i p. Ewelinę Zychowicz. Przedstawiona została prezentecja multimedialna o zasobach wody w Polsce i na Świecie oraz jak umiejętnie i oszczędnie z niej korzystać. 

A oto kilka ciekawostek o wodzie:

Czy wiesz że:

  • Woda jest głównym składnikiem organizmu, stanowi od 45 -75% masy ciała.
  • Woda stanowi środowisko dla wszystkich procesów życiowych, jakie przebiegają w organizmie.
  • Woda jest rozpuszczalnikiem i środkiem transportu: "dba" o to by z jednej strony niezbędne składniki odżywcze (aminokwasy, witaminy, składniki mineralne) dotarły do każdej pojedynczej komórki organizmu, a z drugiej, by np. strawione odpadki i toksyny zostały ponownie przez nerki wypłukane.
  • Woda reguluje temperaturę ciała;  pocenie się zapewnia utrzymanie jej na stałym poziomie ok. 37 oC niezależnie od tego jak zimno czy gorąco jest na zewnątrz ciała.
  • Odpowiednia ilość wody w organizmie sprawia, że skóra wygląda ładniej i dłużej pozostaje młoda.
  • Częste picie wody ułatwia odchudzanie (dłużej czujesz się syty).
  • Spożywanie wody przed wysiłkiem fizycznym obniża temperaturę ciała, poprawia pracę serca.
  • Utrata 2% wody z organizmu powoduje spadek sprawności fizycznej o 20%
  • Wciągu 24 godzin przez nerki przepływa 2000 l wody, a przez ludzki mózg 1400 l wody.

Straty wody
Dorosły zdrowy człowiek traci w normalnych warunkach około 2-2,8 l wody na dobę.
Co się dzieje gdy pijemy za mało?
Deficyt wody (od 1 l) prowadzi do dużych zmian w samopoczucia i sprawności fizycznej. Brak wody w organizmie objawiać się może osłabieniem, zmęczeniem, rozkojarzeniem, bólem głowy. Występowanie trwałego "braku wody" prowadzi do
odwodnienia, którego skutkiem może być zatrucie organizmu przez produkty przemiany materii (mocznik, kreatynina i inne).
Odwodnienie w ilości 20%  masy ciała prowadzi do śmierci.
 
Pamiętaj!
- woda znajduje się także w pożywieniu , które spożywasz.
- owoce i warzywa pokrywają około 18-20% objętości wody przyjmowanej w ciągu dnia. Nie każdy owoc zawiera tę samą ilość wody, ale np. ogórek zawiera 95% wody, a arbuz aż 99%.
 
Gdy chce się pić.
Staraj się zaspokajać pragnienie pijąc wodę mineralną, niesłodzone soki owocowe, herbaty ziołowe. Unikaj słodzonych napojów typu "soft drink" mają one duża wartość energetyczną, zawierają konserwanty, sztuczne barwniki, kwasy.
 
Jak zwiększyć spożycie wody?
- zacznij dzień od wypicia szklanki wody z cytryną, napój poprawi Twoje trawienie,
- pij małymi łykami dzięki temu Twój organizm lepiej przyswoi wypity płyn,
- jedz dużo warzyw i owoców, są one doskonałym  źródłem wody,
- postaw butelkę wody na swoim biurku, będzie Ci łatwiej kontrolować ile wypiłeś.
 

Pozostałe wpisy z tej kategorii